به گزارش ورزش سه ، شاهین رحمانی روزنامه نگار سابق و عضور کنفدراسیون فوتبال آسیا که برای برگزاری مسابقات بانوان آسیا در هند به‌سر می‌برد یادداشتی درباره وضعیت غیرمعمول مصر در جام ملت‌های آسیا برای ورزش سه نوشته که زوایای جالبی دارد:

 

* کارلوس کی‌روش برای من که در رقابت‌های مختلفی در مقام برگزار کننده بازی‌ها در مقابلش بودم دردسر‌ساز و جذاب بوده است. اعتراض‌ها و انتقادهایش با فشار زیادی همراه بود اما در هر حال شما با فردی غیر معمول روبه‌رو بودید. آخرین مثالش لیست تیم ملی مصر برای جام ملت‌های آفریقا که با 4 دروازه‌بان همراه بود!


نه در این دوران پر از ریسک کرونا و نه حتی در شرایط عادی مسابقات آن جایی که دوست ندارید به‌ هم بریزد، درون دروازه است. هیج چیز بدتر از آن نیست که دروازه‌بانی نداشته باشید و بعد مجبور باشید یکی از بازیکنانتان را برای ادامه مسابقات به آخرین نقطه دفاعی بفرستید. بعد ‌دفاع را فشره‌تر کنید تا فشار روی دروازه کمتر شود و البته تمام امیدتان را به دفاع آخرتان ببنیدید. احتمالا باید تاکتیک تیم را هم تغییر دهید.


در حالی‌که در مسابقات مهم ثبت نام حداقل 3 دروازه‌بان اجباری شده، او با قراردادن چهار دروازه‌بان در لیست 28 نفره تیمش کاری غیر معمول کرد.

 


اما جالب این‌جاست که تا قبل از نیمه نهایی از سه تای آنها استفاده کرد.


پیش‌تر الشناوی در یک‌هشتم نهایی در دقیقه 88 مقابل ساحل عاج مصدوم شد تا محمد ابو گبل (گاباسکی) دروازه‌بان شود. الشناوی گلر شماره یک مصر است که در بازی ساحل عاج پیش از مصدومیت‌، واکنش‌های نجات بخشی داشت اما جانشینش حتی از او هم بهتر کار کرد. 


بعد در یک‌چهارم نهایی مقابل مراکش نوبت محمد ابو گبل ‌شد که بعد از یک واکنش سریع دچار کشیدگی شد و درحالی‌که نمی‌خواست از زمین ‌بیرون برود بالاخره در دقیقه ششم اضافه جای خود را به صبحی 22 ساله داد که برای اولین‌بار دروازه‌بان تیم ملی مصر شود.


در بازی بعدی باز هم گاباسکی گلر بود و این‌بار درحالی‌که روی شوت از راه دور ترسناک هافبک کامرون دوباره مصدوم شده بود ، با وجود احتمال تعویض تا پایان بازی در زمین ماند و با مهار دو پنالتی قهرمان ملی مصر شد. او همه را یاد سرخیو گویگوچه‌آ گلر سابق تیم ملی آرژانتین در جام جهانی 90 انداخت که جانشین نری پمپیدوی مصدوم شد و تیمش را در دو مسابقه حساس مقابل یوگسلاوی و ایتالیای میزبان در نیمه نهایی در ضربات پنالتی برنده از زمین خارج کرد. 


مصر مانند همان آرژانتین صعود معجزه آسایی به فینال داشته درحالی‌که تنها ستاره آنها محمد صلاح را می‌شود با مارادونا در آرژانتین 90 قیاس کرد.

 


 حالا آنها در فینال در غیبت کی‌روش و دو کمک مربی دیگر در حالی‌که در سه بازی قبلی، به وقت اضافه رفته بودند و انگار با یک بازی بیشتر باید جلوی سنگال بایستند.


اگر مصر قهرمان آفریقا بشود حماسی‌ترین جام این تیم رقم خورده است.البته کی‌روش با بدبینی ذاتی تیمش را آماده برای هر اتفاقی به میدان خواهد فرستاد چرا که "در فوتبال همیشه شیطان پشت در است".
شاهین رحمانی